Ta reda på vad dina behov är innan du väljer en ny mobilabonnemang

Skriven av Oscar Karlsson - Mars 06, 2018

Ta reda på vad dina behov är innan du väljer en ny mobilabonnemang

Vad behöver du verkligen?

Det är stor skillnad mellan människors mobila vanor och inte minst hur mycket och vilken typ av samtalstid du använder. 

Du kanske tror, ​​"Det finns inga olika typer av samtalstid?" 

- men det gör det faktiskt. Samtalstid är givetvis densamma, men används på mycket olika sätt.

  1. Ring till alm. Mobila och fasta telefoner: Helt vanliga samtal, som går till andra danska mobila eller fasta telefoner. För dessa samtal används den ofta inkluderade pratstunden i en prenumeration. När ens pratstund är uttömd beräknas den för varje minut som räknas efteråt.
  2. Har du genomsnittlig användning, så är det ett mobilabonnemang med 3-5 timmars tal och 1-3 GB data samt gratis SMS, ett bra val. Dessa är för närvarande tillgängliga för mindre än $ 100 per månad.
  3. Samtal till mobiler med samma företag: Många företag erbjuder att du kan ringa gratis till andra med samma företag. 
  4. Du kan därför hitta stora besparingar om du har möjlighet att välja samma prenumeration som de personer du ringer mest.
  5. Om du har möjlighet att välja samma företag som din familj och dina närmaste vänner, kan du bara räkna med hur mycket pratar du i prenumerationen. Däremot kommer ditt datakrav att förbli oförändrat, eftersom det inte lösas på samma sätt.
  6. Ringa upp för beskattade nummer: Ringer du till allmänheten, doktorn, kommunen, ja, ditt telekommunikationsföretag? Det finns ofta 70 nummer som kostar en minuts ränta, även om du har en samtalstid. Detta gäller även olika telefontjänster, t.ex. psykologiskt hjälpmedel via telefon eller liknande.
  7. *** OBS!  De flesta företag har nu tagit upp samtal till 70 nummer under sin samtalstid. Kontrollera alltid om ditt företag också har, om du ofta använder 70 nummer.

Titta på dina tidigare räkningar / inventeringar för att se hur mycket du spenderar

Det enklaste sättet att ta reda på vad man spenderar är att se på sina tidigare räkningar. Om du inte får räkningar på papper kan du logga in på telekomföretagets hemsida och kontrollera användningen.

Om du inte är den stora hajen på Internet eller du bara vill se din förbrukning tryckt svart på vitt, är det också möjligt att kontakta ditt telekomföretag och få en detaljerad uppskattning av din tidigare användning. 

Telekommunikationsföretaget måste lagra dina uppgifter och kontotrörelser i 5 år - och de måste tillhandahålla bevis på din konsumtion.

Hitta ett mobilabonnemang som passar dina samtals- och surfvanor