När kommer smartphones att vara intelligenta?

Skriven av Oscar Karlsson - April 07, 2018

När kommer smartphones att vara intelligenta? Många tekniska företag dessa dagar investerar kraftigt i att utveckla artificiell intelligens, och med god anledning. Konstgjord intelligens kan potentiellt utvecklas mycket snabbare än mänsklig intelligens och hittar därför lösningar på problem mycket mer effektivt. Vi är inte riktigt där än. Faktum är att det kan vara några decennier innan vi får några artificiella intelligenta konstruktioner som kan matcha den allmänna intelligensen hos människor ... ja, vissa människor. Just nu har vi några grundläggande konstruktioner som utför smala intelligensuppgifter. Det vill säga de kan lösa mycket specifika problem. Om / då Regler Under de flesta åren av datorer löstes beräkningarna med hjälp av regler som förprogrammerades i datorn. Vi började med grundläggande matte, sedan flyttade därifrån. Även idag är smartphone grafiska användargränssnitt fortfarande handkodade kring regler. "Om användaren tappar den här knappen gör du det här." Det fungerar okej, men det är inte riktigt intelligent. Smartphones är typ av dumma Kom och tänka på det, smartphones är typ av dumma. Speciellt när det gäller användargränssnitt. Den ursprungliga anledningen till att vi kallade dem smartphones berodde på att vi kan installera program på dem och utöka deras funktionalitet utöver den begränsade uppsättningen funktioner som de levererade med. Men vi stämmer fortfarande bara med fingrarna på små appikoner och knappar på samma sätt som vi brukade puga fingrarna på siffertangenterna i en viss ordning för att ringa till en annan telefon. Visst vi har några pekskärm gestus som svep tangentbordet och swiping att rulla eller whatnot, men återigen är det bara fler funktioner med regler. Faktum är att många applikationer och mobila operativsystem är hårda kodade på ett sätt som inte är smart eller intelligent. Alla operativsystem i smarttelefonen har en övre skärmbehållning som en primär interaktionsmetod, men det verkar inte alls alls på en telefonskärmstorlek större än 3,8 ?. Det finns många sätt att smartphone-UI-designers misslyckas med att göra smarta interaktionsmetoder på telefoner. I många fall bygger de på begrepp som kan ha varit förnuftiga i det förflutna, men gör det ofta inte längre ... eller bara meningsfullt för en smal del av befolkningen. Smal intelligens Vi har börjat se några sken av "Smal Intelligence" som kommer till våra enheter men. Smal intelligens tittar bara på en specifik aspekt av ett problem och försöker lösa det med hjälp av en serie algoritmer och de data den har tillgång till. Ju mer data den smala AI ges, desto mer exakt kommer svaret att vara. Siri, Cortana, Alexa, Google Assistant, Bixby, etc. är alla exempel på smal intelligens. De har en specifik kompetens som involverar röstigenkänning och smala svar. Ingen av dessa assistenter kan verkligen växa eller lära sig betydligt av dig som användare ännu. Fast jag är säker på att de samlar in data. Det finns dock några lilla inlärningss aspekter, till exempel att lära dig din väg till jobbet och kunna varna trafikproblem i förväg ... eller lära sig vilken typ av nyheter du gillar ... eller läsa din e-post och lära dig att informera dig om paketleveransinformation, etc. Tal UI: s Talbaserade intelligenta användargränssnitt är förmodligen det mest spännande för framtida interaktiva metoder, eftersom dessa kan användas utan hand- och ögonrörelse. Åtminstone kunde de om de utformades ordentligt. För närvarande kräver många av dessa UI-assistenter att du tittar på skärmen på många punkter och det är en stor trasig del av upplevelsen. Dessa talbaserade användargränssnitt kommunicerar fortfarande inte meddelanden till användaren när det är relevant utan vaga oförklarliga ljudeffekter. Jag kan be Siri att läsa min e-post på begäran, men jag kan inte be henne att läsa nya e-postmeddelanden från Anton Nagy högt för mig så snart en är mottagen ... vilket skulle vara mycket mer användbart. Det finns inte ens ett alternativ att programmera den typen av regel till Siri (eller någon av talen UI-assistenter) själv. Även om det brukade vara ett sätt att programmera ett SMS-meddelande för e-post från specifika kontakter i en T-Mobile push-e-posttjänst, och idag finns det ett sätt att göra detsamma via Microsoft Flow & Office 365, men det är inte så intelligent som det kan vara och SMS-meddelanden kan bara läsas automatiskt på Windows Phone. Också varför skulle jag vilja bli underrättad om ett elektroniskt textbaserat meddelande med ett annat elektroniskt textbaserat meddelande? Ändå är Microsoft Flow och IFTTT cross-service scripting metoder en annan form av smal artificiell intelligens där du kan lära programvaran att göra specifika uppgifter som du vill göra gjort baserat på specifika kriterier. Problemet är att dessa regelskapande tjänster inte integrerar mycket vilja med telefonsystemprogramvaran eller något av UIs virtuella hjälpmedelmyrsystem. Jag kan inte säga, "Hej Cortana, låt mig veta när dokumentet jag just skickat är signerat av kunden" även om det är en enkel applet / mall som jag kunde installera i Microsoft Flow. Med Android kan jag dock göra IFTTT-regler som utökar förmågan hos "Ok, Google" talassistent, och det är ett steg i rätt riktning ... men jag kan inte säga något som "Ok Google. Fram till imorgon, svara på alla textmeddelanden med jag upptagen just nu. " Textbaserade användargränssnitt Chatbots är en annan form av smal intelligens som lever i olika snabbmeddelanden eller dedikerade program. Dessa liknar talgränssnittsassistenterna, förutom att de svarar på grundläggande kommandon och nyckelord inom ett elektroniskt textchatt-användargränssnitt. Ibland kan de skapa knappar som du kan trycka för att svara på deras frågor istället för att skriva svar, men i allmänhet är dessa fortfarande väldigt begränsade. Vad som är värre är att dessa chatbots varje har antagligen en uppsättning funktioner som de andra inte gör, och du måste specifikt välja vilken man ska prata med för att få rätt svar eller uppgifter som slutförts. Att hitta rätt chatbot-agent att prata med tar ofta alltför mycket kognitiv energi. Egentligen behöver jag en chatbot som förstår allt och har tillgång till alla mina installerade appar / tjänster. Det finns också några e-postbaserade smala artificiella intelligenssystem där ute. Cortana@Calendar.Help och Amy@X.ai är två AI-system som kommer att få ett e-postmeddelande från dig där du också har inkluderat ett antal andra personer i meddelandet och det kommer därefter att kontakta varandra som ingår i den ursprungliga e-postadressen att kommunicera med dem individuellt och hitta en tid som fungerar för alla för ett specifikt möte eller mötas. Detta är ett mycket smartare system än chatbots enligt min åsikt, eftersom det inte finns något behov av att installera en specifik app. Faktum är att jag tror att alla Cortana systemfunktioner ska integreras i en åtkomstpunkt för e-postadressen (för närvarande kan calendar.help-adressen endast behandla mötesförfrågningar.) Kort sagt, Cortana blev bara till Skype som en chatbot också Allt hon behöver nu är ett telefon-, SMS- och e-postgränssnitt. Alla dessa smala konstgjorda intelligenskonstruktioner kräver fortfarande att människor anpassar och lär sig vilka specifika fraser eller kommandon som dessa system ska svara korrekt på. Även för att vara rättvis är det samma ofta sant med mänskliga interaktioner. Intelligent grafisk användargränssnitt Många företag började implementera dessa chattrobotar efter det att en del undersökningar gjordes som visade hur den största appanvändningen för användare hände i chattprogram med snabbmeddelandenstyp. Det kan delvis vara sant, men den faktiska mest använda metoden för dator-interaktion kommer att vara det grafiska användargränssnittet. Du måste trycka på den knappen på startskärmen för att starta den chattprogrammet varje gång. Chatbots och talgränssnittsassistenter är bra om du känner för att skriva saker eller prata med en dator på väldigt specifika sätt, men ett grafiskt användargränssnitt som råkar ha den knapp du behöver direkt där, synligt och inom räckhåll är ofta mycket snabbare och mer effektiv. Vad är chansen att appdesignern gjorde appen på ett sätt som passar dina behov exakt? Jag skulle säga att chansen är smal, speciellt om du är en maktanvändare. Smartphone apps är utformade på ett sätt som du behöver anpassa sig till dem istället för att låta dem anpassa sig till användaren ... och det är motsatsen till ett intelligent system. I den gamla tiden av beräkningen kunde vi göra det med manuell anpassning. Många professionella betygsprogram som du hittar på stationära operativsystem erbjuder fullt anpassningsbara användargränssnitt. Jag kan skapa verktygsfält och paletter och kombinationer av tangentbordsgenvägar som gör arbetet med programvaran mycket effektivare för de uppgifter jag behöver göra. Jag kan skriva skript som faktiskt lägger till nya menyalternativ och funktioner till vissa program. Även professionell kvalitet hårdvara som Wacoms Mobile Studio Pro erbjuder stora mängder av anpassning med programmerbara taktila hårdvarubaserade kontroller. Dessutom kan varje användare ha ett annat behov att han / hon kan göra effektivare med lite anpassning och lite mänsklig intelligens. Det finns inget jag kan göra för att fixa appar som var märkta med en ful sticka. Idag är antalet UI-anpassningar kontroller i de flesta smartphones och smartphone-appar är mycket låga. I IOS kan du ordna ikoner i mappar och ändra bakgrundsbilder på startprogrammet, kanske lägga till några widgets till widgetskärmen eller några ikoner till kontrollcentret, men det handlar om det. I Android kan du installera en helt annan app launcher, arrangera widgets på startskärmen, ändra kanske några ikondesigner, but du kommer inte kunna fixa Snapchats hemska användargränssnitt eller ändra de hemska färgerna i Gmail-appen. Du kommer inte kunna dölja påträngande knappar i app som du aldrig använder och ersätter dem med funktioner som du använder. Du kan inte programmera egna rörelser för att snabbt kunna utföra specifika funktioner i specifika appar (även om du kan göra några anpassade systemövergripande gester). Det är verkligen inte så kraftanvändningsvänligt som jag hoppas, och det är verkligen inte så personligt som det kunde vara. Det brukade inte vara så dåligt heller. I de gamla Windows Mobile-dagarna runt sekelskiftet hade många smartphones hårdvarutangenter som kan programmeras för att utföra vissa funktioner i vissa appar. Jag kunde anpassa min enhet för ögonfri kontroll av mediaspelaren och GPS-navigationsprogrammet under körning. Det var mycket säkrare och effektivare än de pekskärmskontroller vi har idag. Se "Anpassade knappar kan inleda smartphone interface nirvana" och "Utmaningar i att utveckla användaradaptiva intelligenta användargränssnitt (PDF)" av Melanie Hartmann. Tillbaka 2009 gjorde Vinnie Brown och Probex en helt nyutvecklad "Naughty by Nature" -version av HTCs gränssnitt på en Touch Pro 2. På HTC Touch Diamond kunde jag även programmera vilket tangentbord på skärmen var tillgängligt baserat på om stylusen var i sin silo (beröringsvänlig T9-tangentbord) eller om den togs bort från sin silo (teckenigenkännare eller FITALY). Med ett anpassningsbart användargränssnitt kan jag väsentligt "undervisa" min enhet om hur jag vill att den ska fungera och den kommer att ändras så att jag kan göra de uppgifterna mer effektivt. Det är vad intelligens handlar om. Givetvis behövde jag verkligen ha intelligens för att förstå vilka ändringar som skulle göras i mjukvaran / hårdvaran för att öka effektiviteten, så det är där vi kan förbättra saker ytterligare med programvara som kan förutse användarens behov genom att lära sig direkt från användaren och anmäla användaren till en ändring som skulle kunna göra det enklare. Microsoft hade faktiskt ett intelligent användargränssnitt som en del av Office runt sekelskiftet. "Personliga menyer" skulle övervaka vilka kommandon du använde oftast och så småningom skulle det göra dem mer tillgängliga genom att gömma menyalternativen som du använde minst ofta. Detta förenklade väsentligen ett komplext gränssnitt på ett sätt som passade användaren direkt. Det ökade också effektiviteten genom att minska mängden musresor som krävs för att få tillgång till de mest använda funktionerna. Det kan ha varit före sin tid men så många användare ville att funktionen skulle stängas av. Jag antar att det ibland är viktigt att visa programmets fullständiga komplexitet hela tiden, varför auto-personalisering intelligens alltid ska vara en opt-in-funktion. Det är också därför vi behöver artificiell intelligens för att lära oss om användarnas preferenser. Ingen ska någonsin använda dessa formateringsverktyg i Word. Ett personligt användargränssnitt ger mycket mer mening på små skärm enheter som smartphones där det helt enkelt inte är möjligt att se alla funktionerna samtidigt på grund av det begränsade skärmområdet. De feta, kursiva, understryka, och teckensnittsknapparna i Microsoft Words mobilapp är en enorm obstruktion till vad jag verkligen behöver göra, vilket är att välja rätt stilnamn. Faktum är att ingen någonsin ska använda dessa knappar i Word, eftersom länkade anpassningsbara stilar är ett mycket mer intelligent och effektivt verktyg för ordbehandling. Radera, tidigare, nästa knappar i Outlook Mobile tar upp värdefull skärmfastighet för funktioner som jag aldrig använder! Vad jag verkligen behöver är "Flagga med påminnelse", svara och svara alla knappar där. Kanske andra människor använder de tidigare / nästa knapparna ... Jag vet inte och jag bryr mig inte. UI är tydligt ineffektivt för mig. Ett intelligent användargränssnitt bör öka min effektivitet, inte försämra den. Många mobilappdesigners utformar sina användargränssnitt baserat på vad de tycker om att göra. Det betyder ofta att du får knappar och ikoner och organisatoriska strukturer som bara utvecklaren förstår. Om du har tur kan det hända att du får några appar som är utformade för den genomsnittliga grundanvändaren baserat på vissa användarprovningsdata, vilket är mycket bättre än att utforma baserat på inga data, men det är fortfarande mycket värre än en intelligent design som är anpassad för varje användar- eller användarfallsscenario. Att designa för den genomsnittliga användaren kommer att frustrera och förlora både nybörjare och strömanvändare som behöver något som är antingen lättare att lära eller mer effektivt att använda. Jag är intelligent nog att ändra mitt Outlook-program för Outlook för att minska kognitiv energianvändning genom automatisk färgkodning av e-post och möten baserat på specifika nyckelord och vikt. Jag är intelligent enough för att programmera hårdvaruknapparna på min Wacom-maskinvara för att minska muskelanvändningen och utveckla muskelminne för specifika uppgifter. Jag är intelligent nog att ändra kortkommandon så att jag får tillgång till frekventa kommandon med bara ett par fingrar istället för större handrörelser. Tyvärr kan många program, särskilt på mobila plattformar, helt enkelt inte rymma min intelligens. (Och jag är inte intelligent nog att programmera min egen programvara eller mobil operativsystem.) Sättet att fungera är att alla appar skulle vara uppdrag att ha ett systemövergripande konsekvent anpassningsgränssnitt som innehåller användardatainsamling. Så jag skulle starta en ny app och den skulle presentera ett vanligt genomsnittligt användargränssnitt där knapparna har textetiketter så att jag direkt kan förstå vad de gör. Efter ett visst antal applanseringar och viss datainsamling måste den intelligenta GUI säga något som "Jag har märkt att du använder specifika funktioner mer än andra. Vill du att jag ska göra dessa funktioner lättare att komma åt för dig ? Du kan alltid växla tillbaka till standard eller manuellt ändra de funktioner som du använder mest genom att trycka på Meny> Anpassa. Den intelligenta personifieringsfunktionen skulle också tillåta att vissa knappar sammanfaller i mindre ikoner, så att du kan anpassa fler funktioner på skärmen om så önskas. Problemet med anpassade GUI har tidigare varit oförmåga för tekniskt stöd för att veta hur en användares GUI har anpassats, men en "Switch to Default UI" -knapp borde enkelt lösa det. Naturligtvis bör ett intelligent grafiskt användargränssnitt integreras helt med intelligent talgränssnitt och intelligent textchattgränssnitt. Om alla appar har utformats för att integreras med telefonens artificiella intelligens, borde jag kunna använda talgränssnittet för att ändra temat för hela systemet. För närvarande följer inga appar på iOS eller Android en temaväxling över hela systemet. De är alla olika med olika färger och olika ikonstilar ... och det medför en bruten inkonsekvent röra av en användarupplevelse. Windows har ett temgränssnitt på skrivbord och mobil där appar kan hämta accentfärger, bakgrundsfärger och så, men det är inte så robust som det borde vara (och även Microsoft självklart inte följer den strukturen). UPPDATERING: Sedan jag började skriva denna artikel för några veckor sedan har det funnits spekulationer om att Facebook kanske experimenterar med en intelligent GUI trots allt. Luke Wroblewski @lukew  Är Facebook: s nedre navigeringsfält adaptiv (baserat på enskild användning) och inte en pågående serie A / B-tester? https://twitter.com/nikitahertz/status/918561726920093698 ... 21:48 - 12 oktober 2017 167 57 personer pratar om detta Twitter Annonsinformation och sekretess Allmän och Super Artificiell Intelligens Om vi ​​däremot kan designa artificiell intelligens som utvecklas tillräckligt snabbt för att nå den allmänna intelligensnivån, kanske vi inte behöver interagera med datorer längre. Kanske är vi på permanenta semestrar! Allmän intelligens är termen som används för att beskriva en AI-konstruktions intelligensnivå som matchar den hos en människa. Jag är inte säker på vilken människa vi pratar om men eftersom vi har extremt varierande grader av intelligens, men teorin är att en dag kommer AI att vara lika bra som oss människor. Google tycker att deras Google-assistent är ungefär lika intelligent som en 6-årig människa, men jag tror inte att det är sant alls. En 6-årig kan lära av de människor det samverkar med. Allmän Artificiell Intelligens kommer antagligen inte att hända under 20-30 år (om det fortsätter framåt vilket inte nödvändigtvis är sant med andra datorsystem) så jag är ganska säker på att vi fortfarande behöver interagera med och öka smal artificiell intelligens för ett tag än. Därför behovet av mer intelligenta grafiska, text- och talanvändargränssnitt. Evolution och naturlig intelligens brukade vara det huvudsakliga sättet att livet utvecklades på jorden. Det skapade så småningom mänsklig intelligens, som kunde utvecklas mycket snabbare än naturlig intelligens. Vi kan skapa saker som förmodligen aldrig skulle vara möjliga i det vanliga systemet med slumpmässig utveckling och naturligt urval ... och vi kan göra det väldigt snabbt på grund av vår förmåga att dela med sig av kunskap. Men vi som människor glömmer saker ibland. Vi vet inte riktigt hur man bygger de massiva stenpyramiderna längre. Vi har glömt hur man sätter människor på månen. (Space X har fortfarande pinsamt nybörjare problem med att elda raketer.) Vi har glömt hur man utformar effektiva mänskliga dators gränssnitt som inte slösar bort kognitiv energi och muskelrörelse. Super Artificial Intelligence är thNästa steg och det bör förbättras kraftigt på evolutionens effektivitet, förutsatt att den kan hålla den delade kunskapen mycket bättre än vi har, men det kommer inte att hända om vi inte får grunden rätt. Hur som helst är det dags för smarttelefonen att bli intelligent och kunna lära sig att göra saker mycket enklare för dig? Eller kommer vi att sitta fast med poking ikoner ledsen arrangeras på en skärm som vi har gjort sedan GUI uppfanns?

Hitta ett mobilabonnemang