Hur mobila appar kan göra GDPR till en konkurrensfördel

Skriven av Oscar Karlsson - Mars 28, 2018

Hur mobila appar kan göra GDPR till en konkurrensfördel Från och med den 25 maj kommer EU att tillämpa sin allmänna databeskrivningsförordning, annars kallad GDPR. Reglerna gäller alla företag som har tillgång till eller samlar in information från EU-medborgare, även om verksamheten är belägen i ett land utanför unionen. Företag som inte uppfyller stora böter: upp till 20 miljoner euro, eller 4% av deras årliga intäkter över hela världen, beroende på vilket som är högre. Att säga att GDPR kommer att påverka framtiden för mobilappar och datasäkerhet skulle vara en underdrift. På många sätt förutsåg GDPR: s genomgång den nuvarande debatten om integritet som vi nu har, i efterdyningarna av Cambridge Analytica-skandalen. Mobila appar har samlat in vår information i flera år, men nu börjar folk driva tillbaka och kräva åtgärder för att säkerställa deras integritet. GDPR tar upp dessa problem genom att bekräfta "rätten att glömma", vilket gör det möjligt för EU-medborgare att kräva att företagen raderar uppgifter om dem som inte är avgörande för deras verksamhet, liksom rätten att se all information som ett företag har samlas på dem. Det är inte heller oro för privatlivet som GDPR är tänkt att ta itu med begränsat till EU. En undersökning som gjordes av Pew Research Center år 2016 visade att en majoritet av amerikanska medborgare har oro över den information de delar online. Enligt undersökningen har 86% av Internetanvändarna vidtagit åtgärder för att minimera deras digitala fotavtryck, och ytterligare 61% säger att de "skulle vilja göra mer" för att skydda deras privatliv på Internet. Dessutom är yngre människor mer benägna att vidta åtgärder för att skydda sin integritet på Internet - en utveckling som företag skulle göra det bra att notera, eftersom det skulle kunna definiera hur människor i yngre generationer interagerar med varandra online. Även investerare blir intresserade av dataintegritet - och när investerare blir intresserade av någonting betyder det att de ser en framtid i den. När allt kommer omkring är de de som spenderar så mycket tid med öronen till marken och tittar på vad den "nästa stora grejen" kommer att vara, så det faktum att startuppdateringar som handlar direkt om datasäkerhetsfrågor är att få finansiering är avslöjande . På samma sätt stämmer flera investerare nu Facebook över deras misshandel med användardata, en utveckling som kommer på klackarna av ett fallande fall i aktiekursen. Mobilappleverantörer behöver sluta se GDPR som ett hinder som de behöver övervinna och börja se det för möjligheten att det är. För att något affärsförhållande ska lyckas, oavsett om det är mellan företag och investerare eller företag och konsument, måste det finnas ett element av förtroende. Om en person känner att de inte kan lita på ett företag med sin personliga information, så har företaget förlorat en kund - och om många konsumenter känner på det sättet kommer investerare också att förlora sin tro på företaget. Eftersom GDPR kräver att mobila appar är transparenta med sina användare kan det bidra till att återställa konsumenternas förtroende, vilket förstärker relationen mellan dem och företaget. Med andra ord kan det användas som en fördel, ett sätt att indikera att ett företag är mer trovärdigt än en annan. Men från och med förefaller relativt få företag ha den här vägen. en rapport från Gartner finner att de flesta företag har spenderat ledningen till GDPR-verkställighet för att bara uppfylla kraven i lagstiftningen och ignorera den potential som GDPR skapar för sin verksamhet. Som det framgår av rapporten noterar förordningen inte bara mobila appar att de är mer ansvarsfulla (och därmed mer transparenta), det är också ett bra tillfälle för dem att tänka på det bästa sättet att få värde från deras data. I motsats till popular tro betyder GDPR inte att mobila appar hindras från att samla in data. snarare måste de kunna visa en anledning att samla in den, vilket kräver en detaljerad strategi för hur man får mest ut av kunddata. Gartner påpekar att "det finns stor potential att få samtycke till att öka tillgången till data, användnings och delningsrättigheter - i linje med målen för en bredare organisationsdata och analysstrategi", vilket i sin tur kan leda till en konkurrensfördel eftersom det prioriterar värdet av data i stället för själva datainsamlingsprocessen. Det är överraskande att många mobilappsföretag som jag pratar med är (med rätta) stolta över att de är GDPR-kompatibla eller att de vidtar åtgärder för att bli kompatibla, få verkar ha tänkt på den inverkan som GDPR kommer att ha på sina befintliga produktdesigner. När allt kommer omkring, så många mobila appar laddas med SDK som samlar användardata, och det verkar chockerande för mig att det knappast någon överväger vilken inverkan GDPR kommer att ha på produktutveckling. Det är tidiga dagar ännu, och det är kvarför att se hur smidigt processen med GDPR-verkställighet kommer att gå. Ändå är det dags för företag att sluta vara så defensiva och att börja tänka på hur de kan göra GDPR till en fördel för deras organisation.

bästa abonnemang