Du bör vara upphetsad på 5G eftersom det är både snabbt och coolt

Skriven av Oscar Karlsson - Mars 29, 2018

Du bör vara upphetsad på 5G eftersom det är både snabbt och coolt Hittills har vi alla hört att 5G kommer, och om du är en mobilkonsument kanske du tänker, "så vad?" Varför ska du bry dig om nästa generations trådlösa nätverksteknik? Är det inte bara en annan iteration, vilket medför stegvisa förändringar som inte är så stora? Nej, det är det inte. 5G-tekniken är faktiskt ett stort steg framåt. För en sak är det snabbt - riktigt snabbt. Liksom i minst 10 gånger snabbare än 4G, och upp till 100 gånger snabbare vid full potential. Så du kan strömma videoliv med nästan nolllagd tid och ladda ner en fullfilm på bara några sekunder. Du behöver inte heller byta kvalitet för hastighet, eftersom högupplösta bilder blir dramatiskt förbättrade. Det kommer också att bli en ny värld för mobiloperatörer. Deras innehållsabonnemangstjänster kommer att se mer tilltalande till konsumenterna, och det kommer att finnas massor av nya möjligheter till video. Under tiden kan innehållsleverantörer dra nytta av större hastighet och bättre service för att erbjuda bättre videoklipp och in-video-annonser. Därför är 5G inte bara hype. Det är bunden att öka live streaming av stora evenemang och sport och för att förnya populariteten att hämta innehåll också. Sammantaget ser vi på ett stort skifte i hur vi konsumerar online-underhållning och information, med video som leder vägen. Operatörer satsar på 5G Stora operatörer runt om i världen (som AT & T, Sprint, Vodafone, O2, Verizon) planerar att rulla ut 5G i teststäder över USA, Europa och Asien i år, från San Francisco och Dallas till New York och Mumbai. Utöver smarttelefonen blir IoT större än någonsin, vilket innebär att bilar och hushållsapparater av alla slag kräver nu och konsumerar data. Dagens infrastrukturer är helt enkelt inte byggda för att stödja denna nya typ av tillväxt och med den kvalitet som konsumenterna förväntar sig. På en grundläggande nivå är det en tävling som verkligen mobiliserar världen. Många länder har aldrig haft den snabba tjänsten som andra tar för givet. Skärmen för 5G kommer äntligen att ge underliggande regioner större tillgång till information, underhållning och internet av saker. För operatörer är avkastningen för investeringar i infrastruktur innehåll - nya alternativ för premiuminnehåll, som streamingabonnemang och streaming av live-händelser, alla utformade för att dra in nya användare. T-Mobile CMO Andrew Sherrard förutspår detta om 5G Det kommer att explodera med IoT och alla andra saker och innovationer som vi inte ens har föreställt oss än. När du får människor där ute som arbetar med ny teknik, och skapar nytt innehåll och integrerar det i våra liv på nya sätt, känner jag att vi alla kommer att bli förvånad över det. Innehållsskapare och innehållskonsumenter Innehållsskapare har redan anmält sig till viderevolutionen. Nu räknar de med 5G för att hjälpa dem att leverera innehåll av högre kvalitet snabbare, med nya videoformat, förbättrad service och utan avbrott - och för att hjälpa dem att gå globalt mycket lättare. För slutanvändare handlar revolutionen nästan om live streaming. Högre hastighet, högre kvalitet, nya högupplösta format, plus global täckning, utan avbrott när de är på väg. Allt kan motivera konsumenterna att spendera mer tid på mobilen, komma åt nyheter, sport, musik, videor, spel och sociala media. Och förresten, om du är en av de tidiga adoptrarna som redan njuter av en ökad verklighet, kommer 5G att få ut det mesta av dina nya filmer och spel, vilket ger dig en verkligt imponerande, realtids AR-upplevelse. En 5G olympisk by Vi såg en 5G-värld i aktion under olympiska vinterspelen 2018. Olymperna skapade väsentligen en 5G-by runt live-spelen genom att upprätta nätverksanslutna kameror runt isen och längs längdskidspår för att filma idrottarna i realtid, från flera vinklar. Besökare fick 5G-aktiverade tabletter så att de kunde strömma video från praktiskt taget obegränsade vinklar. Som enorma folkmassor som samlades i Seoul för att titta på spelen kunde folk som inte kunde vara där fortfarande titta på spelen leva på sina mobila enheter, lyssna på kommentaren och dela och diskutera det via sociala nätverk. Denna högprofilerade provkörning var ett bra sätt att visa hur 5G kan förändra hur vi njuter av stora sportevenemang, vilket gör dem överkomliga och tillgängliga för alla. TV avsedd för mobil Entertainment mogul Jeffrey Katzenberg försöker också ut ett nytt företag som hjälptes med 5G. WndrCo (uttalad Wonder Company) kommer att producera "ny TV" innehåll, särskilt för mobil. Programmen kommer att riktas till 18 till 34-åringar, och varje episod kommer bara att vara sex till tio minuter lång. "Ny TV" behöver 5G för att fungera. Nuvarande infrastrukturer kan inte stödja den hastighet som nästa generationens teknik kan, och i rätt skala. Dessutom, innan en sådan förändring kan hända, detmåste skala upp för att nå en masspopulation. Löfte om 5G är hastighet utan avbrott, och om det här materialiseras kommer utvecklare att kunna erbjuda service tillförlitlig nog för att stödja mobil-tv-programmering. (En snabb sidogaller - under vissa omständigheter skulle det vara möjligt att se mobil-TV via wi-fi. Detta beror på att Wi-Fi erbjuds med en servicenivå som är jämförbar med 5G, och eftersom de flesta Wi-Fi omkopplas till fiber optik idag skulle det vara möjligt.) Reklam som är avsedd för mobil också Nu när 5G-nätverk verkligen kommer, ser det ut att annonsörer äntligen möter behovet av nya mobila dedikerade format. Dessa skulle sannolikt vara videobaserade, kontextrelaterade och personliga. Speciellt videoannonser är mycket populära hos annonsörer idag, tack vare höga konverteringsfrekvenser. Men många utgivare undviker fortfarande att placera dem på mobil, främst på grund av att tjänsten vanligen ligger under pari, med avbrott som hindrar användarupplevelsen. 5G tillåter mobilannonser att fungera smidigt och kan till och med driva utvecklare för att komma med fler "inbyggda" sätt att integrera dessa annonser. Mobiloperatörer äger stora mängder användardata. Genom att arbeta direkt med operatörerna har annonsörerna en unik möjlighet att tillgodose användarnas preferenser. Precis som 5G erbjuder användarna en snabbare och bättre mobil miljö kan den också erbjuda en unik, snabb och individualiserad annonsservaring. Sätt allt detta tillsammans, och skälen att bryr dig om kommande 5G bör börja se ganska tydligt ut.

abonnemang mobil